MUSIK SOM LER MED DET
ENE ØJE - MENS DET ANDET ØJE
GRÆDER
Klezmer er betegnelsen for
den stemningsfulde jødiske
musiktradition, der var meget udbredt i
Østeuropa frem til 2.verdenskrig.
Længsel og glæde går
hånd i hånd i de
iørefaldende melodier, der veksler
mellem det enkle og det virtuose.
Selve ordet klezmer stammer fra det
hebræiske kli-zemer som betyder
sangens instrument. Egentlig var det
betegnelsen for instrumenter, men det kom
sidenhen til også at dække
musikerne og genren. Betegnelsen
fortæller om musikernes ideal -
nemlig med deres instrumenter at komme
så tæt som muligt på den
menneskelig stemme. Den dybe inspiration
til skalaer og forsiringer kom fra
kantorens sang i synagogen.
Musikanterne - klezmorim - vandrede
fra landsby til landsby, hvor de spillede
op til fest hos både jøder og
kristne. Deres repertoire omfattede
traditionelle religiøse melodier,
jiddishe sange, populærmelodier, ja
endog klassiske stykker. Til større
fester blev orkestret ofte udvidet med et
par sigøjnermusikere. Deres fyrige
violiner sammen med det ofte meget dygtige
klezmerorkestre kunne levere forrygende
dansemusik. Der blev også tid til at
udveksle numre og lære af hinanden -
slægtsskabet mellem klezmer og
sigøjnermusikken er umiskendeligt.
På samme måde blev klezmeren
også præget af den lokale
musiktradition - polske og russiske
melodistumper sneg sig ind, ligesom
indflydelsen fra Balkan er
tydelig.
Klezmer insisterer på at
blive hørt. Det er først og
fremmest festmusik, brugt til de ugelange
bryllupsfester. Den har en boblende
vitalitet, som gør det svært
at sidde stille - den appellerer til klap
og dans. Men den er også de mere
stille melodier, som sammensmelter smerte
og glæde. Den jødiske
klarinettist Giora Feidman har sagt :
"Music is prayer and dance, prayer and
dance".
Anden Verdenskrig udslettede den
blomstrende jødiske kultur i
Østeuropa. Adskillige musikere var
imidlertid emigreret til USA, hvor genren
blev meget populær indtil swing og
jazzen tog over. Den nåede dog at
give musikalsk inspiration til mange
musicals bl.a. "Spillemand på en
tagryg".
Igennem de sidste 15- 20 år har
klezmermusikken imidlertid oplevet en
renæssance.Unge musikere har fundet
gamle, støvede indspilninger frem
fra kældrene. De lytter og genopliver
tonerne. Fra USA har interessen bredt sig
til Europa og Israel.
|